Ja paši esam izgājuši cauri telefona iegādes procesam, noteikti esam
ievērojuši, ka ierīču cenas mēdz atšķirties. Un dažkārt cenu atšķirības
ir mēramas pat vairākos desmitos latu. Oficiālos telefonu veikalos mūsu
noskatītais aparāts var maksāt krietni vairāk nekā kādā no
neskaitāmajiem Interneta veikaliem. Protams, neviens negrib maksāt
vairāk, tāpēc rodas loģisks jautājums – kāpēc pastāv šīs brīžiem
ievērojamās cenu starpības un ar ko mēs riskējam iegādājoties izteikti
lētāko telefonu kādā šaubīgā Interneta veikalā.
Ar kādiem riskiem jārēķinās iegādājoties "pelēko” telefonu?
Pastāv risks, ka uz mūsu iegādāto ierīci neattieksies oficiālais
garantijas remonts. Tā ir viena no problēmām. Vairums šādu lēto telefonu
būs nākuši no citām valstīm un principā var nebūt paredzēti
izmantošanai Latvijā. Daļā gadījumu tas izpaužas kā latviešu valodas
neesamība ierīcē vai to pavadošajos dokumentos. Pērkot "pelēko” telefonu
var iekulties problēmās ar atjauninājumiem – tie vai nu nebūs pieejami,
vai saņemsim mums neaktuālus atjauninājumus. Padomājam vai visas šīs
potenciālās klapatas ir tās cenu starpības vērtas.
Ko darīt?
Es ieteiktu telefonus un arī citus tehnoloģiju produktus iegādāties
oficiālās un uzticamās to pārdošanas vietās. Telefonu gadījumā tie ir
konkrēto ražotāju salonveikali un operatoru veikali. Pērkot telefonu
jāaplūko pati ierīce: pārbaudam vai tajā ir saskarne latviešu valodā,
vai uz iepakojuma ir norādīts, ka tā ir paredzēta Latvijas, Baltijas vai
vismaz Eiropas Savienības reģionam un kādā valodā ir līdzi dotās
lietošanas instrukcijas. Pavisam noteikti ejam ar lielu līkumu garām tām
ierīcēm, kuras rotā kādas svešas valsts sakaru operatora logo. Protams,
var iegādāties ierīces arī Interneta veikalos, taču te ar kritisku aci
jāpieiet veikala izvēlei. Iesaku izvēlēties to veikalu, kas jau gadiem
darbojas Latvijā un par kuru ir dzirdētas labas atsauksmes. Un tādu
Interneta veikalu Latvijā nav daudz. Ja raugāmies pēc produktiem
salīdzināšanas servisā salidzini.lv, tad meklējam "Salīdzini.lv iesaka” nozīmīti
un uzmanamies no tiem, kuru produktus rotā sarkana izsaukuma zīme.
Iegādājoties ierīci, pārdevējam uzjautājam kur šai ierīcei meklējams
oficiālais servisa centrs un var apzvanīt gan šo servisa centru, gan
vietējo ražotāja pārstāvju ofisu, lai noskaidrotu vai konkrētā ierīce
(pēc tās IMEI numura) ir paredzēta darbībai Latvijā.
Mobilo sakaru operatora, ražotāja un Interneta veikala viedoklis
Zemāk esmu izvietojis tehnoloģiju raidījuma Nākotnes Parks video
sižetu par šo tēmu un esmu palūdzis komentāru no mobilo sakaru operatora
(LMT), telefonu ražotāja (Nokia) un Interneta veikala (Xnet). Es pats
par šo tēmu varu rakstīt daudz un dikti, tomēr daudz labāk ir dzirdēt
zinošāku cilvēku viedokļus.
«Pelēkajā
tirgū pārdotie telefoni zemākas cenas dēļ pircējam varētu šķist
vilinoši, taču to lietošanas laikā patērētājs var saskarties ar
nepatīkamiem pārsteigumiem. Viens no būtiskākajiem riskiem ir garantijas
remonts. Ja telefons nav legāli iegādāts, oficiālie dīleri to nelabos
bez maksas.
Problēmas var rasties arī programmatūras atjaunošanas laikā. Ja
telefons bijis piesaistīts kāda konkrēta operatora tīklam, bet
«uzlauzts», lai to varētu lietot Latvijā, atjaunināšanas laikā var
atgriezties operatora iestatījumi, un tālrunis atkal nepieņems vietējo
operatoru SIM kartes. Citos gadījumos pēc «uzlaušanas» tālrunī vairs
nedarbojas atsevišķas funkcijas un servisi, vai arī tas neļauj veikt
programmatūras atjaunināšanu.
Ja telefons bijis paredzēts kādam citam tirgum, tajā var nebūt
latviešu valodas atbalsta, vai arī atbalsts ir daļējs. Piemēram, izvēlne
ir pieejama latviski, bet rakstīt ar diakritiskajām zīmēm
nevar. Sliktākajā variantā telefons var neatbalstīt Latvijā izmantotās
sakaru frekvences un tādējādi būs nelietojams.»
Viktors Locāns, LMT Klientu apkalpošanas dienesta direktors
Kā Nokia vērtē mobilo tālruņu pelēko tirgu Latvijā?
Man ir grūti novērtēt pelēkā tirgus apjomu, bet varu pateikt, ka tas
ir ievērojams un mēs to jūtam. Es varu apgalvot, ka tas vienmēr ir bijis
un būs tik ilgi kamēr visā pasaulē produkti būs pieejami vienlaicīgi,
katram tirgum nepieciešamajā apjomā un tiem tiks noteiktas vienādas
cenas, kā arī neeksistēs nodokļu starpības starp valstīm. Vai tā kādreiz
būs, katrs pats var uzdot sev šo jautājumu.
Kādi ir riski, nepērkot mobilo tālruni pie oficiālajiem dīleriem?
Tālrunis var nedarboties tā kā to ir paredzējis ražotājs, jo pastāv
iespēja, ka tas ir nelegāli pārveidots, piemēram, citiem reģioniem
paredzētajā tālrunī ierakstot mūsu reģionam paredzētās valodas vai
noņemot SIM lock. Gadījumā, ja tas darbosies nevainojami, pastāv liela
iespēja, ka, atjaunojot tālruņa programmnodrošinājumu, tālrunim tiks
atgriezti sākotnējie uzstādījumi, kas var nozīmēt, ka pazudīs mūsu
reģiona valodas vai tiks atkal uzlikts SIM lock, piesaistot to pie kāda
mobilo sakaru operatora tīkla ārvalstīs.
Nokia oficiālajos servisa centros visticamāk tiks atteikta
garantijas apkalpošana tālrunim, kas ir iegādāts Latvijā, bet paredzēts
kādai citai valstij. Nevarot kontrolēt tā ceļu no rūpnīcas līdz pircējam
veikalā, mēs nevaram garantēt, ka ar tālrunī nav veiktas pirmajā punktā
aprakstītās darbības. Tādā gadījumā pelēkā tālruņa pircējam būs
jārēķinās ar faktu, ka par remontu būs jāmaksā arī gadījumos, kad Nokia
veiktu remontu garantijas apkalpošanas ietvaros.
Pastāv liela iespēja, ka tālrunim nebūs mūsu reģionam nepieciešamās
izvēlnes valodas un lietotāja instrukcijas valsts valodā pat ja ražotājs
būs to paredzējis.
Pircējam nevar būt pilnīga pārliecība, ka tiek iegādāts Nokia
tālrunis, jo ir sastapti arī dažādi viltojumi ar līdzīgiem nosaukumiem.
Kādai kārtībai vajadzētu būt mobilo tālruņu tirgū?
Mobilo tālruņu tirgū visiem tā dalībniekiem vajadzētu darboties
pastāvošās likumdošanas ietvaros, maksimāli nodrošinot pircēju intereses
mūsu valstī.
Aivars Krauklis, Nokia Latvija mobilo tālruņu tirdzniecības vadītājs
Jāsāk ar to, ka vispār telefonu imports iedalās 3 veidos:
"Baltie” telefoni – nonāk tirdzniecībā caur oficiālajām ražotāju pārstāvniecibām Latvijā.
"Pelēkie” telefoni – importēti lielākoties no Eiropas
vairumtirgotājiem. Parasti telefoni ir paredzēti tirdzniecībai visā
Eiropā.
"Melnie” telefoni – tie ir nelikumīgi importēti operatoru subsidētie
telefoni. Lai "atsietu” no operatoru piesaistes, tie tiek
pārprogrammēti, taču pēc idejas, šo telefona pirkšanu varētu pielīdzināt
zagtu telefonu pirkšanai.
Latvijā gan veikali (ar atsevišķiem izņēmumiem), gan interneta
veikali lielākoties tirgo gan "baltos”, gan "pelēkos” telefonus. Pelēko
telefonu galvenā priekšrocība ir cena, kas ļoti bieži ir ievērojami
zemāka par to cenu, kā var iepirkt "baltos” telefonus. Ir situācijas,
kad cenu starpība sasniedz pat 30%! Zemās cenas iemesli ir vairāki.
Dažreiz tas var būt, piemēram, kāds Eiropas tirgotājs, kurš iepērk
vilciena vagonu ar viena veida telefoniem un ražotājs tos viņam iedod
par ļoti īpašu cenu. Šis tirgotājs šo modeli palaiž vairumtirdzniecībā,
kā rezultātā tas nonāk daudzos Eiropas tirgos, tai skaitā arī Latvijā.
Internetveikala vidējā peļņa uz telefonu parasti sastāda 2-5%, attiecīgi
telefona pārdošanas cena gala patērētājam ir ļoti pievilcīga. Eiropas
tirgus arī spēj daudz ātrāk reaģēt uz ražotāja cenu kritumiem. Līdz
Latvijas pārstāvniecībām cenu samazinājums nereti "nāk” mēnesi vai vēl
ilgāk, taču Eiropas vairumtirgotājus sasniedz jau dažu dienu laikā.
Šādos gadījumos starpība starp "baltu” un "pelēku” telefonu var būt ļoti
iespaidīga.
Taču jāņem vērā, ka pērkot "pelēku” telefonu visas garantijas
saistības uzņemas pārdevējs. Attiecīgi, nebūtu prāta darbs pirkt
telefonu kādā nepazīstamā interneta vietnē, par kuru nav nekādas
pārliecības, kā viņi spēs nodrošināt pēcpārdošanas servisu. "Balta”
telefona gadījumā servisu nodrošina ražotāja autorizētais servisa
centrs, "pelēkos” telefonus arī bieži remontē kvalificēti servisa
centri, taču jārēķinās ar to, ka remonta izmaksas sedz pārdevējs (vai
importētājs Latvijā).
Protams, ne visi internetveikalu tirgotie telefoni ir "pelēkie”. Cīņa
par zemāko cenu ir novedusi pie tā, ka tiek meklēts veids kā nopirkt
konkrēto modeli par viszemāko iepirkuma cenu. Ja šo zemāko cenu
nodrošina "balto” telefonu vairumtirgotājs, tie tiek iepirkti tur, ja
zemāka cena "pelēkajam”, tad pie otra. Tāpēc var būt situācija, ka vienu
dienu konkrētais modelis var būt "balts”, otrā dienā "pelēks”.
Jārēķinās gan, ka ir atsevišķi ražotāji, kuriem telefonu IMEI kodi
tiek "piesieti” konkrētiem reģioniem. Šajā gadījumā telefonā "no
dzimšanas” ir iekšā konkrētas valodas un brīdī, kad tas tiek ievests
Latvijā, tam tiek ierakstīta arī Latviešu un Krievu valodas. Taču
jārēķinās, ka gadījumā, ja pircējs vēlēsies kādā brīdī uzlikt jaunāko
tālruņa programmatūras versiju, telefons "paņems” konkrētā reģiona
valodas un "aizmirsīs” Latviešu valodu. Xnet gadījumā esam gatavi
Latviešu valodu atkārtoti ierakstīt bez maksas. Taču, lai tas neradītu
liekas galvas sāpes, pirms programmatūras atjaunošanas iesakām
sazvanīties ar pārdevēju un noskaidrot, vai konkrētajam modelim to var
droši darīt.
Pēdējo gadu laikā esam pārdevuši ļoti daudz "pelēko” telefonu un esam
gandarīti, ka ļoti maz klienti ir izjutuši kādas neērtības dēļ tā, ka
telefons ir "pelēkais”. Ja klients ir vēlējies šādu telefonu atgriezt,
bez ierunām esam tos ņēmuši pretī. Taču vēl lielāks prieks, ka šādā
veidā esam palīdzējuši klientiem ietaupīt daudzus tūkstošus latu, ko tie
būtu samaksājuši dārgāk pērkot "baltos” telefonus.
Kopsavilkumam – vislabprātāk mēs tirgotu tikai "baltos” telefonus.
Taču cilvēku dzīšanās pēc zemākās cenas ir izmainījusi tirgu un klients
parasti nav gatavs pārmaksāt. Tāpēc mums nekas cits neatliek, kā iet
līdzi laikam un tirgot lētāk.
Mārtiņš Švāns, Interneta veikala Xnet.lv līdzīpašnieks