"Šie dati nepārsteidz, jo viedtālrunis tomēr ir
salīdzinoši liels ieguldījums – jo vairāk cilvēks nopelnīs, jo brīvāk
viņš varēs tādu iegādāties,” rezultātus komentē CLICK digitālo projektu vadītāja Laura Lasmane. "Nedaudz pārsteidza gan tas, ka trīs zemākajās ienākumu grupās viedtālruņu īpašnieku īpatsvars praktiski neatšķiras.”
Liels ir to viedālruņu lietotāju skaits, kas tos lieto jau vairāk kā
trīs gadus – teju ceturtā daļa respondentu jeb 24%. Gandrīz divas
trešdaļas aptaujāto (66%) par viedtālruņu īpašniekiem kļuvuši pēdējo
divu gadu laikā.
Ar ierasto tālruņa pamatfunkciju – zvani, SMS, kontakti, kamera –
lietošanu aprobežojas aptuveni trešā daļa respondentu, kas ir 30% no
viedtālruņu īpašniekiem. Katrs trešais minētās pamatfunkcijas papildina
ar līdz 10 dažādām mobilajām aplikācijām.
Kā pētījumā noskaidrots, no aplikācijām visbiežāk tiek izmantotas
dažādas interneta pārlūkprogrammas, ikdienas rīki (modinātājs,
kalendārs, kalkulators u.c.), e-pasta aplikācijas, sociālie tīkli un
kartes, navigācijas rīki. Savukārt retāk tiek izmantotas banku un
norēķinu aplikācijas, grāmatu un žurnālu lasīšanas rīki un sporta
aplikācijas.
"Šāds aplikāciju "popularitātes tops” šķiet loģisks – tas parāda,
ka biežāk izmantojam tos rīkus un aplikācijas, kas ikdienā visvairāk
arī nepieciešami un atvieglo mūsu gaitas. Bijām gaidījuši, ka lielāks
būs foto-aplikāciju lietojums, bet tas gluži saprotami ir vienlīdzīgs ar
sociālo tīklu izmantojumu – šie procesi bieži vien ir neatdalāmi, jo ar
skaistajām bildēm mēs dalāmies tieši sociālajos tīklos,” skaidro Laura Lasmane.
Visbiežāk izmantotā sociālo tīklu aplikācija ir draugiem.lv, kuru
savos viedtālruņos izmanto 57% aptaujātie aplikāciju lietotāji. Nedaudz
atpaliek Facebook, kuru lieto 51%, taču uz pusi mazāks ir Twitter
lietojums – to izmanto ceturtā daļa mobilo aplikāciju cienītāji. Katrs
piektais sociālo mediju aplikācijas nelieto nemaz.
Gandrīz divas trešdaļas – 64% – aptaujāto aplikāciju lietotāju
izmanto tikai bezmaksas mobilās aplikācijas un nekad tās nav
iegādājušies. Savukārt starp tiem, kas iegādājas aplikācijas, manāma
ļoti izteikta tendence – pieaugot ienākumu līmenim, pieaug arī
aplikāciju pircēju īpatsvars. Ja ienākumu grupā līdz 150 Ls mēnesī
aplikācijas iegādājas tikai 16%, tad grupā, kas pelna 401-600 Ls mēnesī,
tās iegādājas teju katrs otrais (47%).
Pētījumu veica tiešsaistes dialoga aģentūra CLICK sadarbībā ar H+K
Research, 2012. gada oktobrī aptaujājot 1015 interneta lietotājus no
visas Latvijas.