Ir lietas, kuras ir Vajadzība. Mums Vajag datoru, lai strādātu, mums
Vajag telefonu, lai komunicētu. Utilitāri. Bez skaistuma. Bez tās
lieliskās emociju devas, ko dod tās lietas, kuras mēs GRIBAM.
Tieši tāds ir JAUNAIS Apple iPad – tāds, kuru GRIBAM Mēs Paši, nevis
tāds, kuru iegādāties liek sadzīviski apsvērumi.
Puse Zemeslodes tavā ekrānā
Ja runājam par jauno iPad modeli (Apple nelieto nosaukumu iPad 3), tad pilnīgi noteikti vispirmām kārtām jāpiemin tā ekrāns, kas ir kaut kas līdz šim neredzēts – 264 ppi pikseļu
blīvums liedz bez lupas vai nepiebāžot aci tieši klāt ekrānam saskatīt
tajā atsevišķu pikseļu kvadrātiņus! Jāteic ka, salīdzinājumā ar nebūt ne
slikto (drīzāk otrādi) iPad 2 ekrānu kvalitatīvais lēciens ir mazāks, nekā tas bija, piemēram, starp iPhone 3GS un iPhone 4,
taču neapšaubāmi, 2048 x 1536 pikseļi 9,7 collu ekrānā ir iespaidīgi,
un šādam ekrānam līdzinieku tirgū šobrīd nav. Uzlabota ir ne tikai
izšķirtspēja, bet arī krāsatveide, un jūsu fotogrāfijas vai video jaunā iPad ekrānā izskatīsies labāk, kā uz jebkuras citas kaut ko rādīt spējīgas ierīces.
Otrs pamanāmākais jaunā iPad uzlabojums ir aizmugures kamera – ja esam godīgi, tad nevaram neatzīt, ka iPad 2 foto/video kameras, maigi izsakoties, nevarēja palepoties ar izcilību. Jaunā iPad aizmugurē iemontēta ievērojami labāka 5 MP izšķirtspējas kamera – tāda pati, kāda ir populārākajam fotoaparātamFlickr vietnē – iPhone 4. Plāceņa priekšpusē ir tā pati VGA
izšķirtspējas kamera, kas priekšgājējam. Iespējams, pietiekama
videozvanam, taču nekam citam izmantot to laikam nevarēsim vis… Starp
citu, uzlabotajā iPad ekrānā VGA izšķirtspējas attēls krīt uz nerviem vēl vairāk, nekā iPad 2. No otras puses, VGA izšķirtspēja no mīnusa kļūst par plusu brīdī, kad cenšamies veikt Skype videozvanu mobilajā tīklā – redzēt var, un arī datus patērē mazāk.
Klāt nākusi arī veiktspēja – procesors gan tas pats divkodolu A5X, kas iepriekšējam modelim, taču grafiskais risinājums ir ievērojami jaudīgāks (tāpēc arī A5 apzīmējumā klāt nācis X). Kā nekā, kustināt četras reizes vairāk pikseļu nav joka lieta. Reālās dzīves testos jaunais iPad gan ir tikai mazliet ātrāks par iPad 2, proti, lauvas tiesa klāt nākušās veiktspējas aiziet Retina display darbināšanai. Te gan jāsaka, ka iPad 2 nu nekādi nevaram uzskatīt par lēnīgu ierīci.
Dizaina ziņā Apple pieturējusies pie pārbaudītām vērtībām, proti, stikls + viengabala alumīnijs. Patiesībā, jauno iPad no iPad 2
pirmajā acu uzmetienā atšķirt nebūt nav viegli – ja neskaita mazliet
lielāko aizmugurējās kameras actiņu un par 0,6 mm biezāko korpusu, citu
atšķirību nav. Arī uz tausti korpusa biezuma atšķirību tā uzreiz sajust var tikai tad, ja rokās ir abi pēdējie iPad modeļi vienlaikus. Lai arī lielais vairums iPad 2 vāciņu, tai skaitā pašas Apple SmartCover, ir savietojami ar jauno iPad, NEXT tomēr ieteiktu kāroto vāciņu pirms pirkšanas piemērīt – drošs paliek drošs – ir gadījušies arī tādi, kas jaunajam neder.
Vecā maģija jaunās skaņās
Būsim
atklāti: pēdējā laikā datoru komponenšu loma arvien samazinās – galveno
lomu arvien pārliecinošāk spēlē tas, cik ērti ierīci ir lietot un ko ar
to varam izdarīt. Un planšetdatoru tirgus nišā tas ir īpaši izteikts –
ar saukli jauns, jaudīgs procesors nevienam plāceni nevienam
nepārdosi. -Ko gan līdz divu (nu jau pat četru) kodolu procesors, ja
operētājsistēma pat uz tik jaudīga aprīkojuma karas un iebremzē, bet
aplikāciju veikalā jūties, kā izgāztuvē? Visu izšķir labi noslīpēta un
optimizēta operētājsistēma un augsts aplikāciju kvalitātes standarts.
Protams, ka pēdējais nozīmē arī stingru kontroli, kas, iespējams, ir
vienīgais iemesls, kāpēc tirgū eksistē arī citu ražotāju planšetes – ne
katram ir pa prātam Apple rūpīgi koptais un apsargātais dārziņš, kurā viss darbojas lieliski tiktāl, ciktāl nemēģinām mīt nepareizās takas. Tiem, kas lietojuši kādu no diviem iepriekšējajiem iPad modeļiem, ar jauno plāceni sapratīsies jau no pusvārda, to pašu varam teikt arī par iPhone un iPod touch lietotājiem, kam viss liksies ja ne pazīstams, tad kaut kur redzēts noteikti. Kā jau pieminēju, lielākais pozitīvais pārdzīvojums noteikti būs jaunā iPad ekrāns. Aplikāciju izvēles ziņā iOS ir pārliecinoši vislabākā platforma planšetēm – ja viedtelefonu ekrāna izmēriem paredzētu aplikāciju Android
veikalu plauktos ir pa pilnam (par nožēlu, pa pilnam ir arī zemas
kvalitātes pakaļdarinājumu un pat kaitniecisku aplikāciju), tad ar
planšetēm paredzētām aplikācijām Google platforma, maigi izsakoties, lielīties nevar. Bet telefona aplikācijas, planšetes lielajā ekrānā izstaipītas, izskatās tā-un-tā, pie tam neviļus rodas jautājums ja reiz aplikācija tā pati, kāpēc man jānēsā līdzi 10 collu viedtelefons?
Vienīgais klupšanas akmens ar plāceņiem
slēpjas cilvēku galvās – ir nepareizi domāt, ka planšete ir dators. Tā
nav. Tiesa, ir lietošanas scenāriji, kuru ietvaros mēs itin ērti varam
izmantot iPad datora vietā, taču, ja mums nepieciešams dators, tad uz dullo
pirkt plāceni tā vietā ar lielu ticamības pakāpi nozīmē vilties –
vispirms pārdomājam, ko mēs ar savu datoru vēlamies darīt, un tad
aizejam uz veikalu un ar zinošu pēdevēju izrunājam to, vai šiem mērķiem
bus piemērots arī iPad. Planšete ir lielisks rīks (rotaļu biedrs?)
interneta pārlūkošanai, e-pastiem, foto un video (arī interneta TV)
skatīšanai, grāmatām, spēlēm un tūkstošiem citu aplikāciju, taču brīdī,
kad mēģināsim to iejūgt ofisa arklā un dzīt CMS, CRM un tamlīdzīgas vagas, skaistais zirdziņš var saniķoties. -Plācenis vienkārši nav tam domāts, un, ja neticiet, paprasiet vēsturei – vai kādam bija vajadzīgi Microsoft Tablet PC,
uz kuriem industrija lika lielas cerības 2001. gadā? -Nē. Skārienjutīgi
klēpjdatori ar vai bez fiziskas tastatūras bija tukšs šāviens un, par
spīti mārketingā ieguldītajām milzu summām, tirgū nevienam pa īstam
nebija vajadzīgi, par spīti labi noregulētajai korporatīvo iepirkumu
mašīnai…
Pa šo laiku daudz kas mainījies – IT industrijas smaguma centrs pārvietojies no korporatīvā biznesa uz gala lietotāju. Un iPad ir
šī procesa epitoma. Personisks, gandrīz intīms – jūs sajūtaties
neomulīgi, ja kāds cits rakājas jūsu telefonā, un tieši tādas pašas
sajutas ir, kad kāds uz mirkli paņēmis jūsu plāceni. Jūsu iPad.
No otras puses, iPad arvien biežāk un veiksmīgi ienāk korporatīvajā vidē, un Apple
ir krietni pastrādājusi pie integrācijas, drošības un pārvaldības
risinājumiem, taču tas te ir ienācis pa durvīm, kuras vēl nesen tika
uzskatītas par sētas durvīm, proti, no gala lietotāja puses un
ar gala lietotāju uzmanības centrā. Un izskatās, ka tieši šāds ir tirgū
veiksmīgo ierīču ceļš post-PC laikmetā, kurš aizsākās – uzminējāt – ar iPad, 2010. gadā.
Pirkt vai nepirkt – tāds ir jautājums
Mēģinot atbildēt uz hamletisko pirkt-nepirkt jautājumu, pacentīšos ieskicēt vairākas versijas:
-pirmā versija – jums nekad nav bijusi
planšete un jūs neesat pārliecināts, vai jūs tādu vēlaties: ir tikai
viens veids, kā to noskaidrot – aiziet un pamēģināt. Jebkurā gadījumā,
šībrīža tirgus situācijā iPad ir vienīgā planšete, par kuru ir
vērts izdot naudu, un šobrīd nekas neliecina, ka pārskatāmā nākotnē šais
ziņā kaut kas varētu mainīties;
-otrā versija: jums ir pirmā modeļa iPad. Te nu jāskatās, cik komfortabli jūs jūtaties materiālajā ziņā. Pirmais iPad nebūt nav novecojusi ierīce, taču, no otras puses, jaunais iPad salīdzinājumā ar to ir milzu solis uz priekšu – veiktspēja, ekrāns, kamera…;
-trešā versija: jums ir iPad 2. Te nu gan nav viegli atbildēt – jā, jaunā iPad
ekrāns un kamera ir labāki, taču, vai šī atšķirība ir pietiekama, lai
izdotu no trīssimts līdz nepilniem sešsimts latiem, jau ir cits
jautājums, kuru var atbildēt tikai konkrētā maciņa īpašnieks;
-ceturtā versija: jums ir cita ražotāja planšete. Ir divi ceļi – vai nu nekad neņemt rokās iPad un censties izšķilt komfota un apmierinājuma dzirksti no esošās planšetes, vai arī vienkārši aiziet un nopirkt iPad, lai beidzot ieraudzītu, kāpēc plācenis tik īsā laikā ir izmainījis ainavu visā PC industrijā.
Par modeļa izvēli runājot, izšķiroši ir divi jautājumi – vai izmantosim iPad kā mobilu ierīci, vai arī tas būs dīvāna sunīša lomā, mājas WiFi tīkla omulībā (WiFi modelis vai WiFi + 4G), un otrs – vai izmantosim iPad kā uzņemto foto un video glabātāju un rādītāju. Ja jā, tad droši mērķējam uz 64 vai vismaz 32 GB atmiņas ietilpības modeļiem, ja nē, tad itin mierīgi varam iztikt ar 16 GB atmiņu, paturot prātā 32 GB kā zelta vidusceļu
Jāteic, ka savu sprunguli pirkuma lēmuma pieņemšanas riteņa spieķos ielikusi pati Apple, blaku jaunajam iPad turpinot piedāvāt arī iPad 2, pie tam par Ls 70 lētāk… Kārdinoši plāceņu
kārotājiem ar ierobežotu budžetu, kā arī tiem, kam 2048 x 1536 pikseļu
ekrāns un 5 MP aizmugurējā kamera nav pietiekami argumenti pieminētās
summas izdošanai.
Ja kādu attur stāsti par iPad sakaršanu, tad te nav, par ko uztraukties – jā, jaunais iPad intensīvas
slodzes apstākļos ir mazlietiņ siltāks par iepriekšējo, taču tā
temperatūru var nodēvēt, augstākais, par omulīgi siltu, nevis par karstu
vai apdedzinošu. Visa jezga ir konkurentu/nelabvēļu svaidītas govju pļekas (BS), ne vairāk.
Secinājumi
iPad neapstrīdami
ir labākā planšete tirgū, un jaunais iPad – labākais no iPad-iem.
Lai arī tiesa, ka jaunā iPad lieliskajā 2048 x 1536 pikseļu
izšķirtspējas ekrānā daudzas lietas, kuras esam ieraduši darīt datorā,
varam paveikt ērtāk un ātrāk – sērfot internetā, priecāties par savām
fotogrāfijām, lasīt grāmatas, baudīt mūziku un filmas, tas tomēr
visupirms ir prieks, kuru mēs GRIBAM, nevis Vajadzība. Tas padara
virtuālo dzīvi ērtu, baudāmu un skaistu. Un tieši tāpēc to GRIB
miljoniem cilvēku visā pasaulē.
Droši vien, arī tu.